Opłata uzdrowiskowa
Treść
Opłata uzdrowiskowa:
1. Podstawa prawna
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70, ze zm.):
„Rada gminy może wprowadzić opłatę uzdrowiskową. Opłatę uzdrowiskową pobiera się od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach zdrowotnych, turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych w miejscowościach znajdujących się na obszarach, którym nadano status uzdrowiska (...), za każdą rozpoczętą dobę pobytu.”
2. Wykładnia przepisu
- Charakter fakultatywny opłaty – rada gminy może, a więc nie musi, wprowadzić opłatę uzdrowiskową. Jej wprowadzenie wymaga uchwały rady gminy.
- Adresaci opłaty – osoby fizyczne, przebywające na terenie uzdrowiska dłużej niż dobę, w jednym z celów: zdrowotnym, turystycznym, wypoczynkowym lub szkoleniowym.
- Zasada poboru – opłata pobierana jest za każdą rozpoczętą dobę pobytu – a nie za pełną dobę.
3. Obowiązki inkasenta
W sytuacji, gdy rada gminy:
- wprowadzi opłatę uzdrowiskową, oraz
- wskaże inkasenta oraz określi sposób, termin i wysokość wynagrodzenia za inkaso (art. 6 ust. 12 ustawy),
inkasent zobowiązany jest do:
- Poboru opłaty od każdej osoby fizycznej spełniającej kryteria z art. 17 ust. 1a (tj. przebywającej dłużej niż dobę, niezależnie czy są to 2, 3, czy więcej dni).
- Poboru za każdą rozpoczętą dobę pobytu – oznacza to, że jeśli osoba rozpocznie pobyt o godz. 18:00 w poniedziałek i wyjedzie o godz. 10:00 w środę, pobierana jest opłata za trzy doby (poniedziałek, wtorek, środa).
- Ewidencjonowania osób, od których pobiera opłatę – w sposób zgodny z uchwałą rady gminy i przepisami o ochronie danych osobowych.
- Terminowego odprowadzania pobranych środków do budżetu gminy – w terminach ustalonych uchwałą.
- Możliwości egzekucji należności od osoby, która odmawia uiszczenia opłaty – zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
4. Praktyczne zastosowanie – przykłady poboru przez inkasenta
- Turysta przyjeżdża na 2 noce (od piątku wieczorem do niedzieli rano). Inkasent pobiera opłatę za 3 doby (piątek, sobota, niedziela – każda rozpoczęta doba liczy się oddzielnie).
- Uczestnik szkolenia przyjeżdża w poniedziałek o 8:00 rano, wyjeżdża we wtorek o 9:00 rano – pobyt przekracza 24 godziny, więc inkasent pobiera opłatę za 2 doby,
- Uczestnik szkolenia, turysta przyjeżdża w poniedziałek o 16:00 popołudniu, wyjeżdża we wtorek o godz. 8:00 rano – pobyt nie przekracza 24 godzin, więc inkasent nie pobiera opłaty uzdrowiskowej.
Uchwały:
Jednostka/ osoba odpowiedzialna
Referat Podatków i Opłat
Ewa Rutka – Kierownik Referatu - Tel. 18 472 55 27
Miejsce składania dokumentów
Urząd Miejski w Krynicy-Zdroju
ul. Kraszewskiego 7, 33-380 Krynica-Zdrój
Kancelaria Urzędu – parter pok. Nr 15
Godziny przyjęć:
Poniedziałek godz. 8.00 – 16.00
Wtorek – Piątek godz. 7.30. – 15.30
Termin załatwienia sprawy
Zgodnie z art. 139 § 1 Ordynacja podatkowa załatwianie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadkach szczególnie skąp likowanych - nie później niż w ciągi dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej.
Jednostka/ osoba odpowiedzialna
Referat Podatków i Opłat
Ewa Rutka – Kierownik Referatu - Tel. 18 472 55 27
Miejsce składania dokumentów
Urząd Miejski w Krynicy-Zdroju
ul. Kraszewskiego 7, 33-380 Krynica-Zdrój
Kancelaria Urzędu – parter pok. Nr 15
Godziny przyjęć:
Poniedziałek godz. 8.00 – 16.00
Wtorek – Piątek godz. 7.30. – 15.30
Uwagi dodatkowe / informacje
Osoby, od których należna jest opłata uzdrowiskowa zobowiązane są do jej uiszczenia, bez wezwania, najpóźniej w ostatnim dniu pobytu.
Opłatę uzdrowiskową należy wpłacić do kasy Urzędu Miejskiego w Krynicy-Zdroju lub na rachunek bankowy: Urząd Miejski w Krynicy-Zdroju Nr 53 8802 0002 2001 0000 1401 0001
Od 1 stycznia 2020 r. w ramach opłaty uzdrowiskowej każdemu turyście przysługuje pakiet materiałów promocyjnych (folder + mapka). Inkasenci uiszczajacy opłatę gotówką w kasie Urzędu Miejskiego w Krynicy-Zdroju mają możliwość odebrania pakietu bezpłatnych materiałów w sekretariacie (obok kasy) natomiast płacący przelewem proszeni są o kontakt pod numerem telefonu 18 472 55 77 bądź 795 457 693