Aktualności

Wtorek, 14 października 2014

Koncert Messe de Requiem

Centrum Kultury oraz Parafia Wniebowzięcia NMP w Krynicy-Zdroju  serdecznie zapraszają na koncert Messe de Requiem w ramach jubileuszu X  Krynickich Spotkań z Kulturą Chrześcijańską oraz I Rocznicy nawiedzenia Parafii Zdrojowej przez obraz Jezusa Miłosiernego.

Na liście wykonawców znajdują się Jolanta Kowalska - sopran, Jarosław Kitala - baryton,  Wiesław Kaczor - pozytyw, Tarnowska Orkiestra Kameralna, Chłopięcy Chór Katedralny, Pueri Cantores Tarnovienses, Maria Janik - prowadząca oraz ks. Grzegorz Piekarz - dyrygent. Koncert odbędzie się 19 października 2014 r. o godz. 20.15 w Kościele Wniebowzięcia NMP na ul. Kościelna 2 w Krynicy-Zdroju

Messe de Requiem (łac. requiem znaczy odpoczynek) to nazwa Mszy świętej z formularzem przeznaczonym na okazję modlitwy za zmarłego w dniu jego pogrzebu, w kilka dni po nim, lub w kolejne rocznice jego śmierci.  Nazwa tej mszy pochodzi od pierwszego słowa introitu: Requiem aeternam dona eis Domine et lux perpetua luceat eis, co według utrwalonego w tradycji tłumaczenia znaczy: Wieczny odpoczynek racz im dać Panie, a światłość wiekuista niechaj im świeci.

Gabriel Urbain Fauré (ur. 12 maja 1845 Pamiers, zm. 4 listopada 1924 w Paryżu, pochowany na Cmentarzu Passy) – francuski kompozytor i organista.

W latach 1854-1864 studiował w szkole muzycznej L. Niedermeyera, gdzie jego profesorem gry na fortepianie był Camille Saint-Saëns, po czym został organistą w kościele St. Sauveur w Rennes; po 1870 był w Paryżu organistą kościołów St. Honore d'Eylau, St. Supplice i od 1877 St. Madeline. W 1896 został na miejsce J. Masseneta profesorem kompozycji w Konserwatorium Paryskim, a w 1905 - dyrektorem tej uczelni (do 1920). Jego uczniami byli m.in. M. Ravel, Ch. Koechlin, F. Schmitt, J. Roger-Ducasse, A. Caplet, N. Boulanger, E. Vuillermoz, G. Enescu. Pod koniec życia ogłuchł.

Fauré był mistrzem małych form, stąd przewaga w jego twórczości pieśni i utworów fortepianowych. Miał ogromną inwencję melodyczną, wrażliwość harmoniczną, poczucie proporcji, nie ulegając żadnym wpływom, doprowadził swoją sztukę do klasycznej prostoty i klarowności. Zwłaszcza we Francji zdobył sobie wysoką pozycję.

Wraz z Cezarem Franckiem reprezentuje narodową muzykę francuską. Prócz znakomitych pieśni i utworów fortepianowych, napisał sławną sonatę skrzypcową op. 13 i drobne liryki skrzypcowe, trio fortepianowe, dwa kwartety i kwintety fortepianowe, suitę orkiestralną, symfonię d-moll, utwory chóralne z orkiestrą, w końcu utwory religijne i mszę na 3 głosy żeńskie z organami.

Wykonawcy:

JOLANTA KOWALSKA (sopran) - ur. 1983 r. w Krakowie. Trzykrotna Stypendystka Ministra Kultury (2004/05, 2005/06 i 2007/08) oraz Miasta Krakowa (Stypendium „Twórcze”, 2009). Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie (klasa śpiewu ad. II st. A. Monasterskiej) oraz studiów podyplomowych w Guildhall School of Music&Drama w Londynie (prof. A.Gunson). Uczestniczka kursów mistrzowskich m.in.: prof. T. Żylis-Gara, prof. P. Esswooda, prof. B. Schlick, prof. E. von Magnus. Jest laureatką pierwszej nagrody Międzynarodowych Konkursów: Bach Singer’s Prize i The Thelma King w Londynie. Otrzymała Nagrody Specjalne na Międzynarodowych Konkursach: im. J. S. Bacha w Lipsku i im. A. Sari w Nowym Sączu, a także wyróżnienia: na Międzynarodowym Konkursie ”Iuventus Canti” oraz Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Londynie. Zdobyła trzecią nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Haliny Halskiej i drugą nagrodę na Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej. Współpracowała z Krakowską Operą Kameralną, a od 2003 r. jest członkiem Zespołu Capella Cracoviensis. Koncertowała z prof. Elżbietą Stefańską i Romualdem Tesarowiczem. Współpracuje z zespołem The Musicke Companye oraz Paulem Esswoodem, z którym dwukrotnie wystąpiła na Chichester Festivities. W 2009 roku występowała m.in. w projektach organizowanych przez Sarah Walker, Ian Burnside’a czy na XIV Bachowskim Festiwalu w St Anne's Lutheran Church w Londynie. Koncertowała również z Michaelem Newmanem oraz uczestniczyła wykonując solowe partie w Tournée chóru Kantorei Sankt Barbara z Jerusalem Baroque Orchestra w Izraelu.

JAROSŁAW KITALA (baryton) – ur. w 1984 r. w Chorzowie. Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej w 2000 r. (klasa śpiewu Marii Markiewicz). W latach 2003-2008 studiował na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (klasa prof. Jana Ballarina). Kształcił się również pod kierunkiem Kałudi Kałudowa. Jest laureatem I-wszych nagród na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina Iuventus Canti we Vrable na Słowacji (2007r.) oraz na Ensamblowym Konkursie Wokalnym Stonavska Barborka w Stonawie w Czechach (2007r.), nagród II-gich na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu (2007 r.), na Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu (2008r.) oraz nagród specjalnych na Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie (2008 r.) Prowadzi aktywną działalność artystyczną w kraju i za granicą. W programie posiada liczne partie solowe pozycji operowych i oratoryjnych. Jako solista współpracował z wieloma uznanymi zespołami (m.in. Camerata Silesia, Zespół Muzyki Dawnej Concerto Polacco, Orkiestra Kameralna Aukso).

>W roku akademickim 2008/2009 pracował jako asystent w klasach śpiewu prof. Jana Ballarina i prof. Alicji Słowakiewicz-Wolańskiej w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Chłopięcy Chór Katedralny PUERI CANTORES TARNOVIENSES został założony przy Bazylice Katedralnej w Tarnowie przez ks. Andrzeja Zająca w marcu 1981, który był jego dyrygentem do 2008 r. Inicjatorem powstania chóru był ówczesny biskup tarnowski Jerzy Ablewicz. Podstawowym zadaniem chóru jest wykonywanie śpiewów podczas uroczystej liturgii w Tarnowskiej Katedrze, zwłaszcza tych, którym przewodniczy Biskup Ordynariusz. Tak określone główne zadanie chóru wpływa jego repertuar, który tworzą zarówno utwory przydatne w liturgii jak i wykonywane podczas koncertów; śpiewy gregoriańskie i wielogłosowe śpiewy religijne wszystkich epok stylistycznych, od renesansu do współczesności.

Uniwersalność, różnorodność i artystyczna wartość repertuaru pozwala chórowi prowadzić aktywną działalność koncertową oraz uczestniczyć w licznych festiwalach i konkursach muzycznych krajowych i zagranicznych. Podczas 36. podróży zagranicznych chór wystąpił w 19 krajach Europy: Austria (1987,1991, 1996) Belgia (1993, 1994, 1996) Czechy (1995, 2002), Dania (1992), Francja (1990, 1994, 1997, 1998, 2012), Grecja (2000, 2005), Hiszpania(1997, 2012), Holandia (1990, 1991, 1992, 1993, 1996), Litwa (2009), Łotwa (2009), Malta (2003), Niemcy (1985, 1987, 1990, 1991, 1992, 1994, 1996, 1998), Słowacja (1993, 2000, 2008), Słowenia (2007, 2010, 2012), Szwecja (1993, 2009), Szwajcaria (1997), Wielka Brytania (1994), Włochy (1987, 1989, 1991, 1999, 2000, 2001, 2012, 2014), Węgry (2004).

W swoim dorobku fonograficznym chór ma sześć płyt kompaktowych: CHRISTE ADORAMUS TE (1993), CANTATE DOMINO (1997), KOLĘDY (1997), O GLORIOSA DOMINA (2001), COMPLETORIUM (2009), MAGNIFICAT (2013) oraz kasetę magnetofonową VENI EMMANUEL (1992) z motetami adwentowymi i kolędami. Nagrywał także dla Polskiego Radia i Telewizji.

Od lutego 2010 roku z chórem współpracuje MALGORZATA WYSZOGRODZKA, która prowadzi emisje głosu.

TARNOWSKA ORKIESTRA KAMERALNA – zainaugurowała swoją działalność koncertem 8. grudnia 1991 roku. W 1993 roku została zarejestrowana jako Stowarzyszenie a patronat nad Orkiestrą objął Prezydent Miasta Tarnowa. Pierwszym dyrygentem i kierownikiem artystycznym orkiestry był Stanisław Krawczyński. Obecnie kierunek artystyczny orkiestry kreuje Orest Telwach, solista i kameralista, absolwent Akademii Muzycznej we Lwowie, II koncertmistrz Filharmonii Rzeszowskiej. Repertuar TOK jest bardzo rozległy począwszy od muzyki barokowej poprzez muzykę późniejszych epok aż do muzyki współczesnej. Z TOK koncertowali znakomici soliści jak: Blas Sanchez, Denis Chevrier, Adam Wodnicki, Anna Tarnawska, Urlich Meldau, Konstanty Andrzej Kulka, Kaja Danczowska czy Andrzej Hiolski.

WIESŁAW KACZOR – ur. w 1976 roku w Tarnowie. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w Studium Organistowskim w Tarnowie. Kontynuował ją w Archidiecezjalnym Studium Organistowskim w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem) oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Tarnowie. Następnie ukończył studia w zakresie Muzyki Kościelnej na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem). Ukończył Akademię Muzyczną w klasie organów Marka Wolaka. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich organistów jak: Guy Bovet, Liuvwe Taming, J.D. Christi, Martin Sauder, Julian Gembalski. Od 1992 roku pracuje w charakterze organisty w parafii p.w. NMP Szkaplerznej w Szynwałdzie. Od 2006 roku prowadzi klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych w Tarnowie oraz w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Tarnowie.

KS. GRZEGORZ PIEKARZ – dyrektor i dyrygent chóru PCT. Ukończył seminarium Duchowne w Tarnowie w 1996 roku, Akademię Muzyczną (dyrygentura chóralna i prowadzenie zespołów wokalno-instrumentalnych, muzyka kościelna) w Krakowie w 2004 roku, Papieska Akademię Teologiczna w Krakowie (doktorat: Wkład Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie w rozwój muzyki kościelnej w Polsce – 2006 r.), Akademię Muzyczna w Bydgoszczy (dyrygentura – 2006 r i Emisja Głosu – 2008 r.). Od 2005 roku jest dyrektorem Wydziału Muzyki Kościelnej Kurii Diecezjalnej w Tarnowie, dyrektorem Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Tarnowie, a od 2008 roku pierwszym dyrygentem chóru PCT.