W Krynicy-Zdroju powstanie ścieżka rowerowa za ponad 6 mln zł.

Pod koniec września miłośnicy dwóch kółek przejadą przez Krynicę-Zdrój ponad 12-kilometrowym, nowoczesnym odcinkiem ścieżki rowerowej, łączącym miasto z sąsiadującą Muszyną. To jednak nie wszystko. W niedalekiej przyszłości cykliści będą mogli wyruszyć stąd w dalszą podróż, bo szlak zostanie przedłużony do EuroVelo11. Koszt inwestycji to prawie 6,2 mln zł, a unijne dofinansowanie z RPO stanowi ponad 3,7 mln zł.

Umowę gwarantującą dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 na ręce burmistrza Krynicy-Zdrój Dariusza Raśko przekazali: Stanisław Sorys – wicemarszałek województwa małopolskiego oraz Leszek Zegzda z zarządu województwa. W wydarzeniu wziął udział również radny województwa – Stanisław Pasoń.

W ubiegłym roku w odpowiedzi na konkurs związany z rozwojem lokalnych tras turystycznych w Małopolsce złożono 26 wniosków o dofinansowanie. Zarząd Województwa Małopolskiego podjął decyzję, by przeznaczyć na te przedsięwzięcia ponad 46 mln zł. Z tej kwoty 3,7 mln zł otrzymała właśnie Krynica-Zdrój, która na swoim terenie wybuduje uzdrowiskową trasę, z której już w krótce będą mogli korzystać cykliści i kuracjusze – mówił wicemarszałek Stanisław Sorys.

W ramach inwestycji zostanie wybudowana i dobrze oznakowana ścieżka rowerowa VeloKrynica o długości 12,06 km. Pierwszy jej odcinek – 1,68 km – będzie przebiegać malowniczymi Bulwarami Dietla, nad przepływającym przez centrum miasta potokiem Kryniczanka. Będzie to dokładnie odcinek od skrzyżowania z ulicą Pułaskiego do końca ulicy Ebersa, z uwzględnieniem fragmentu ulicy Granicznej. Następnie droga zostanie poprowadzona w kierunku południowym, aż do granicy z sąsiadującą gminą Muszyną, a konkretnie do wsi Powroźnik. Ścieżkę zaplanowano w większości na terenie odseparowanym od ruchu samochodowego. Natomiast w miejscu skrzyżowania ścieżki z drogą wojewódzką nr 971 zostanie wyznaczony bezpieczny rowerowy przejazd.

Na szerokich, 2,5-metrowych trasach, zaplanowano charakterystyczną dla ścieżek czerwoną nawierzchnię, która zapewni nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo spacerujących kuracjuszy. Na trasie z myślą o rowerzystach powstanie też altana, pod którą będzie można odpocząć i zregenerować siły. Nie zabraknie też ławek oraz toalety. W planach jest również budowa placu rekreacyjnego z siłownią pod chmurką.

Bardzo się cieszę, że kolejna gmina podziela nasz entuzjazm w budowie ścieżek rowerowych i włącza się w ich powstawanie. Dzięki temu zarówno mieszkańcy, jak i turyści odwiedzający nasz region, mogą przemierzyć malownicze tereny Małopolski na dwóch kółkach – mówił Leszek Zegzda z zarządu województwa. I dodał: - Realizujemy największy w Małopolsce projekt budowy dróg rowerowych. W 2020 roku cykliści będą mogli podróżować po ośmiu dobrze przygotowanych i oznakowanych trasach rowerowych o łącznej długości prawie 1000 kilometrów.

Otwarciu 12-kilometrowego odcinka będzie towarzyszyć szeroka promocja ścieżki. Zaplanowano bowiem publikację folderu z mapą oraz z informacjami uwzględniającymi okoliczne atrakcje turystyczne. Ponadto na początku i na końcu szlaku cykliści zyskają dwie tablice z dokładnym opisem trasy i systemem powiązań z innymi rowerowymi drogami.

W lutym 2017 roku Krynica-Zdrój poprzez Związek Gmin Krynicko-Popradzkich pozyskała z Ministerstwem Rozwoju ponad 2 mln złotych. Za co udało wybudować się kładki nad potokiem Kryniczanka oraz umocnić skarpy pod ścieżkę rowerową.

VeloKrynica połączy dwa najprężniej rozwijające się małopolskie uzdrowiska przyczyniając się do lepszej integracji oferty uzdrowiskowo-rekreacyjnej obu miejscowości – powiedział Dariusz Reśko Burmistrz Krynicy-Zdroju

Warto dodać, że krynicki szlak pozwoli w niedalekiej przyszłości połączyć to uzdrowiskowe miasto z odcinkiem VeloNatura, czyli małopolskim odcinkiem EuroVelo 11. Ta europejska autostrada rowerowa to 6 tys. km dobrze przygotowanej i oznakowanej drogi rowerowej, którą będzie można podróżować z Norwegii przez Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię aż do Grecji. Jej małopolska część, określana mianem VeloNatura, łączy Kościelec (leżący na granicy z województwem świętokrzyskim) z Muszyną (przy granicy ze Słowacją).

źródło: Biuro Prasowe UMWM

Tagi

GALERIA