Przejdź do stopki

Zajęcia z przedsiębiorczości w Gimnazjum w Tyliczu

Zajęcia z przedsiębiorczości w Gimnazjum w Tyliczu

Treść

Pierwszy tydzień ferii zimowych w województwie małopolskim upłynął gromadce młodzieży z Publicznego Gimnazjum w Tyliczu pod znakiem przedsiębiorczo-ekonomicznym. Było to możliwe dzięki udziałowi w pierwszej części programu Na własne konto. To program edukacji ekonomicznej, którego pomysłodawcą i głównym wykonawcą jest Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej z siedzibą w Warszawie. Program ten jest realizowany we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim oraz Fundacją na Rzecz Rozwoju Wsi „Polska Wieś 2000" im. M. Rataja. W programie bierze udział ponad 100 gimnazjów z gmin wiejskich i miejsko-wiejskich z całej Polski.

Na czym polegała praca i nauka? Uczniowie codziennie uczestniczyli w zajęciach zorganizowanych na terenie szkoły, w czasie których poprzez m. in. zabawę, różnorodne gry, pracę indywidualną i grupową, oglądanie filmów edukacyjnych poznawali podstawowe pojęcia i narzędzia ekonomiczne, z którymi do tej pory nie mieli kontaktu.
Emocje towarzyszące zajęciom były ogromne i bardzo pozytywne. Nic tak znakomicie nie uświadamia zasad funkcjonowania na rynku jak znalezienie się na nim i wcielenie w rolę przedsiębiorcy. Uczniowie znajdowali się w licznych sytuacjach problemowych. Zastanawiali się nad wieloma aspektami życia przedsiębiorcy. Sprzedawali, kupowali, produkowali, reklamowali, pozyskiwali klientów na lokalnym rynku. Wnioskowali i próbowali udzielić odpowiedzi na trudne pytania: jak sprzedać, żeby zyskać? Jak kupić, żeby nie stracić? W jaki sposób zwiększyć produktywność? W jakich warunkach firma maksymalizuje zysk? Jak zareklamować produkt, żeby znaleźć odpowiedniego nabywcę towaru? Uczyli się poprzez działania praktyczne. Te oraz wiele innych zadań realizowane były w ramach zagadnień postawy przedsiębiorczej oraz aktywności gospodarczej.
W zakresie pieniędzy oraz bankowości uczniowie poznali definicje pojęć ekonomicznych: pieniądz, pieniądz elektroniczny, bank, depozyt, kredyt, poznali zadania banku komercyjnego oraz uświadomili sobie korzyści z usług bankowych. Mieli okazję proponować potencjalnym klientom założenie konta osobistego. Zadanie okazało się skomplikowaną negocjacją z klientem banku. Najwięcej emocji wzbudzało zagadnienie banku centralnego, jego funkcje oraz rola w gospodarce.
Niezwykłą atrakcją okazały zadania związane z odpowiedzialnym gospodarowaniem pieniędzmi. Uczniowie zetknęli się z problemem deficytu budżetowego w gospodarstwie domowym. W związku z tym obniżali wydatki, zwiększali dochody, gospodarowali oszczędnościami w taki sposób, by osiągnąć nadwyżkę lub równowagę budżetową.

W ramach zajęć uczniowie, przyszli przedsiębiorcy, mieli okazję uczestniczyć w dwóch wycieczkach. Pierwszą z nich była wyprawa do Oddziału Banku Pekao S.A. w Nowym Sączu, gdzie mogli poznać działalność banku od zaplecza, natomiast drugą - wizyta u lokalnego przedsiębiorcy. W tym przypadku wszyscy uczestnicy zostali bardzo miło przyjęci i ugoszczeni przez władze firmy Uzdrowisko Krynica-Żegiestów S.A, popularną Kryniczankę w Krynicy-Zdroju. Tutaj czekało na nich mnóstwo atrakcji. Poznali m.in. historię leczniczych wód, które mieli okazję posmakować, zwiedzili halę produkcyjną, Pijalnię Wód Mineralnych oraz Stary Dom Zdrojowy.

W czasie tego emocjonującego tygodnia wydarzyło się bardzo wiele. Uczniowie poszerzyli wiedzę ekonomiczną, a sam udział w programie uświadomił im, że kształtowanie postawy przedsiębiorczości może wpłynąć na planowanie przyszłości zawodowej. Dodatkową atrakcją było prowadzenie bloga.

A co o udziale w programie mówią sami zainteresowani?
- Według mnie zajęcia były bardzo udane. Wycieczki były ciekawe i pokazujące nam, jak biznes wygląda w rzeczywistości. Nauczyliśmy się wielu nowych pojęć. Po tych zajęciach mogę powiedzie, że mam inny pogląd na ekonomię – Ola.
- Sądzę, że te zajęcia były świetnym pomysłem ponieważ, rozwinęły naszą świadomość o wartości pieniądza, o obrocie pieniądza na rynku. Nauka ekonomii połączona z różnymi zabawami związanymi z poszczególnymi tematami była bardzo ciekawa – Sylwia.

Przed uczestnikami programu II etap, który rozpocznie się po wypoczynku zimowym. Wtedy będą pogłębiać tajniki marketingu, reklamy oraz tworzenia biznesplanu, by stanąć przed wyzwaniem napisania pracy konkursowej.
Życzmy im powodzenia i energii do pracy! Warto być przedsiębiorczym!

Agnieszka Szkarłat – nauczyciel prowadzący zajęcia.
 

Zdjęcia